24 באוק׳ 2013

הנס של מארי אלפונסין

בבור המים שבמרכז היישוב יפיע התרחש נס שהוביל להכתרתה של מארי אלפונסין כקדושה של הכנסייה הקתולית.


 



  

תיאור האתר
במערב המועצה המקומית יפיע, בשולי הרובע העתיק של היישוב, במקום המפגש של רחוב 301 עם רחוב 310, נמצא המרכז הקתולי של יפיע. המרכז כולל את בית הספר הפטריארכלי לטיני של יפיע (הוקם בשנת 1870) ואת הכנסייה הגדולה שלצדו.

 

לצד הכנסייה המפוארת, אשר נבנתה בשנות השבעים של המאה ה-20, נמצא מבנה נמוך ומאורך שמעליו גג רעפים אדום (בצידה השמאלי של התמונה).

 

הכתובת מעל דלת הכניסה מציינת כי במבנה זה נמצא הבור הקשור אל מארי אלפונסין.

 

בתוך המבנה הקטן יש חדר צר וארוך.

 

בחלקו הקדמי יש מזבח ועליו קבוצת נרות המעוצבת בדמות לב.

 

מאחורי המזבח ישנו פתח של בור מים עמוק. על הקיר הנמוך שמאחורי הפתח המסורג תלויה מחרוזת תפילה (הידועה בשם "רוזרי") ולצידה שתי תמונות. תמונות אלו מציגות את שתי הדמויות העיקריות שהיו מעורבות בהקמת מסדר הנזירות של "אחיות המחרוזת".

 

סולטאנה ראטאס נולדה בארץ ישראל ביום 4 באוקטובר 1843. עוד מצעירותה שאפה סולטאנה להקדיש את עצמה לעבודת האל ולהפוך לנזירה, אולם הדרך היחידה לכך באותם ימים הייתה לעזוב את הארץ ולהצטרף לאחד מן המנזרים באירופה. אביה התנגד לשלוח אותה למסע ארוך שכזה, ורק לאחר מאמצים רבים הצליחה סולטאנה הצעירה לשכנע את כל הגורמים לאשר לה להפוך לנזירה בהליך חריג. בשנת 1860, בהיותה בת כ-17 שנים, הוסמכה סולטאנה באישור מיוחד כנזירה בכנסיית הקבר בירושלים והצטרפה למסדר הנזירות של האחיות סן ג'וזף של ההתגלות. כמקובל, הוענק לה עם הצטרפותה למסדר שם חדש - מארי אלפונסין, והיא נשלחה לפעול בקהילה של בית לחם.  

לאחר שנים רבות, ביום 6 בינואר 1874, בעיצומו של חג האפיפניה, חוותה מארי אלפונסין אירוע מטלטל. מרים הבתולה, אמו של ישוע, התגלתה בפניה והורתה לה להקים מסדר חדש של נזירות בארץ ישראל, אשר יקבל לשורותיו נזירות ערביות. מארי אלפונסין חששה מאוד מן השליחות התובענית שהוטלה עליה, אולם מרים הבתולה הוסיפה להתגלות בפניה שוב ושוב עד שלא ניתן היה עוד להתעלם מן המסר.

 

שנה לאחר מועד ההתגלות הראשונה, ביום 5 בינואר 1875 התוודתה מארי אלפונסין בפני האב יוסף טאנוס ימין, וסיפרה לו על השליחות שהוטלה עליה. האב יוסף הורה לה שלא לספר על כך לאיש, אולם הוא לא התעלם מן הדברים שסיפרה לו. הוא החל לפעול למימוש השליחות, וביום 24 ביולי 1880 ייסד עבור הנזירות הערביות בארץ ישראל את מסדר אחיות המחרוזת.

 

בשנת 1887 עזבה מארי אלפונסין את מסדר הנזירות של האחיות סן ג'וזף  והצטרפה כנזירה למסדר אחיות המחרוזת. איש לא ידע בשלב זה על מעורבותה בהקמת המסדר. רק לאחר מותה בשנת 1927, כאשר קראו את זיכרונותיה, התגלה כי היא הייתה זו אשר השפיעה, בשליחותה של מרים, על הקמת המסדר על ידי האב יוסף טאנוס ימין. 

מסדר "אחיות המחרוזת" מקבל לשורותיו רק נזירות ערביות, המקדישות את עצמן לעבודה למען הקהילה. כיום יש במסדר כ-280 נזירות הפעילות ב-63 מרכזים הפרושים ברחבי המזרח התיכון.

תרומתה של מארי אלפונסין להקמת המסדר החשוב הזה הובילה את מוסדות הוותיקן לבחון את האפשרות להכריז עליה בתור קדושה. המדובר בתהליך קפדני וממושך במסגרתו בודקים היטב את אישיותו ומעשיו של המועמד לתואר קדוש, ומוודאים כי הוא זכאי לתואר המכובד.

במיוחד בודקים אנשי הוותיקן ידיעות על מעשי ניסים, אשר בוצעו על ידי המועמד לתואר קדוש, או בהשראתו. קיימים דיווחים על מספר ניסים של ריפוי והצלה אשר התרחשו בהשראתה של מארי אלפונסין בשנים שלאחר מותה. הנס המפורסם ביותר הקשור אליה בוצע על ידה בבור המים שבכפר יפיע. שלט המותקן על הקיר ליד בור המים מתאר את הנס שהתרחש במקום.

 

בשנת 1886, ביום 24 בחודש ניסן, הלכה נאסירה, אחת מתלמידות בית הספר הסמוך, לשאוב מים מתוך הבור שבחצר. היא איבדה את שיווי המשקל ונפלה לתוך הבור העמוק. חברותיה, שהיו עדות לתאונה, הזעיקו עזרה. הגברים שבאו לסייע הביאו עימם חבל ארוך, שלשלו אותו אל תוך בור המים וקראו לתלמידה שתיאחז בחבל על מנת שיוכלו למשוך אותה החוצה. למרות קריאותיהם לא הייתה תשובה מתוך הבור, והם החלו לחשוש מן הרע מכל.

מארי אלפונסין, אשר שהתה באותו זמן בבית הספר, מיהרה גם היא אל פתח בור המים. היא התפללה וביקשה את עזרתה של מרים הבתולה. לפתע חשה צורך עז ליטול את מחרוזת התפילה שהייתה תלויה על צווארה, ולהשליך אותה אל תוך בור המים. כאשר הוסיפה להתפלל, הרגישו הגברים תנועה בחבל שאחזו בידם. הם מיהרו למשוך את החבל ומשו את התלמידה הטובעת מתוך בור המים. מחרוזת התפילה שהשליכה מארי אלפונסין אל תוך הבור התגלתה כשהיא תלויה על צווארה של נאסירה.

לאחר שהתאוששה, סיפרה התלמידה כי בעת ששהתה בתוך הבור ונלחמה על חייה במים הקרים, ראתה לפתע מחרוזת שנזרקה לעברה ונתלתה על צווארה. היא חשה לפתע אושר רב, ושמעה קול שקרא לה להיאחז בחבל.   

 

במבט אל צדו האחורי של החדר הקטן ניתן לראות תמונה נוספת של מארי אלפונסין.

 

ביום 19 בנובמבר 2009 הוחלט בוותיקן להכתיר את מארי אלפונסין בתואר "מבורכת". המדובר באחד השלבים החשובים בדרך הארוכה להענקת תואר "קדוש", דבר ששימח מאוד את הנוצרים בארץ ישראל. עד כה טרם הוענק התואר "קדוש" לאיש מן הערבים הנוצרים בארץ, ורק שניים הוכתרו בתואר "מבורך" (הערבייה הנוצרית הראשונה שזכתה בתואר זה הייתה מרים בוארדי, שהוכרזה כ"מבורכת" בשנת 1983). רבים מעריכים ומקווים שמארי אלפונסין תזכה בשנים הקרובות גם בתואר המכובד מכל - "קדוש".



 

התמונות צולמו ביום 22 באוקטובר 2013.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה